Helden uit het verleden schitteren in benefietwedstrijd

Voorwaarts V. Old Stars

Assist: Glenn Bakker
Gert Dogger (volley)
Ahmed Pektezel (intikker)
Lars Bosch (intikker)
Jordy Niks (schot)
Gert Dogger (schot)

30 maart 2023 20:00

Sportpark 't Twistveen
Twistveenweg 10
7676SK
WESTERHAAR-VRIEZENV WIJK
tel. 0546-659247

Rond 19:30 druppelden de Old Stars van Voorwaarts 1 voor 1 binnen. Vol goede moed kwamen ze het veld op voor een veelbelovende warming-up in de oogverblindende uitshirts van het 4e elftal. De spelers van JO17-1 waren zichtbaar onder de indruk van de sterren van het verleden van Voorwaarts.

Opstelling Old Stars: Richard Peters; Gerjan Aalderink, Theo Mulder, John Geerding, Jarno Boertje; Rutger Slot, Jordy Niks, Albert Mulder; Sjonny Bakhuis, Israel Basmaci, Rikus Bakker.

Wissels: Michel Lensen, Nico Dogger

Voorafgaand aan de aftrap word de tactiek van JO17-1 ontmaskerd door scheidsrechter Ron Legebeke, ze stonden namelijk met 12 spelers op het veld.

Wanneer de wedstrijd begint, is het al snel duidelijk dat de Old Stars niet te veel diepe passes moeten geven. De eerste pass ging namelijk al over de zijlijn. Ook spits Israël Basmaci leek last te hebben van opstartproblemen. Keeper Richard Peters moest al een aantal keer redding brengen in de eerste 10 minuten. De openingsfase was dus licht in het voordeel van de jeugd.

JO17 komt na iets meer dan 10 minuten spelen op een 1-0 voorsprong. Linksback ‘Appie’ Hazeleger schiet de bal geplaatst in de verre hoek, op het eerste oog lijkt het een houdbare bal, maar waarschijnlijk schoot er een aantal weken ziektewet door het hoofd, dus liet hij de bal maar gaan.

Ondertussen heeft Gert Dogger zich omgekleed om de uitgeputte selectie van de Old Stars te ondersteunen. Zijn eerste kans is meteen raak. Een geweldige steekpass met buitenkant voet van gelegenheidslinksback Michel Lensen achter de verdediging bereikt Gert. Gert kijkt even een fractie van een seconde waar de keeper staat en schiet over Tommy heen. De stand is recht getrokken door de Old Stars.

De jeugd is niet van slag en slaat binnen enkele minuten alweer terug. Mick Schoemaker komt alleen op de keeper na een steekpass vanaf het middenveld. Hij is niet zelfzuchtig en speelt af op Ahmed, die raakt schiet.

Jordy Niks dacht nog een keer gevaarlijk er uit te kunnen komen, maar hij werd toch even behoorlijk met de neus op de feiten gedrukt, toen Lars Bosch hem meerdere keren voorbij sprintte alsof hij er niet stond.

Ruststand is 2-1 in het voordeel van JO17. De Old Stars laten zien bij vlagen nog mooi te kunnen voetballen. De bal gaat mooi snel rond, er worden nog vele loopacties ingezet door sommigen en het plezier straalt eraf.

De tweede helft is hetzelfde spelbeeld als de eerste helft. Je zou toch verwachten dat de Old Stars het een keer zouden opgeven qua conditie, maar ze houden stug vol. JO17 komt met nog een kwartiertje te spelen op 3-1 en de wedstrijd lijkt beslist. Een diepe bal van achteruit zorgt ervoor dat Ahmed alleen op de keeper af gaat. Hij was tenslotte de enige aanvaller die geen buitenspel stond op dat moment. Ook Ahmed is niet zelfzuchtig en speelt Lars aan, die voor open doel kan scoren.

Dan volgt er een moment die de meeste mensen nog steeds niet kunnen geloven. Israël Basmaci heeft een perfect afgemeten pass op Jordy Niks in huis. Jordy staat buitenspel, maar grensrechter Bennie Kerkdijk laat doorspelen in de veronderstelling dat Jordy toch nog wel word achterhaald. Niets is minder waar, want Jordy scoort. Mensen twijfelen nog steeds of de bal van Israël wel echt zo bedoeld was, want volgens velen was het gewoon een mislukt schot. De spanning is in ieder geval terug met nog slechts 10 minuten te spelen.

Het slotakkoord is uiteraard voor Gert Dogger. Hij onderschept een foute pass van achteruit en als een duveltje uit een doosje maakt hij de 3-3, tevens de eindstand.

Er werden mooie duels uitgevochten op het veld. Zo probeerde Boaz Mulder meerdere keren zijn oom Albert Mulder voorbij te spelen, wat hem overigens niet een keer is gelukt, vandaar dat hij werd gewisseld. Natuurlijk hielp het ook niet mee dat zijn vader Jan Mulder vlagde bij de Old Stars. Elke bal die diep ging op Boaz werd namelijk afgevlagd, of het nou buitenspel was of niet. Ook speelde Sam Dogger tegen vader Gert Dogger, hier was eigenlijk hetzelfde verhaal: junior kon het niet winnen van senior.

Het was een schitterende wedstrijd die velen voor lange tijd zullen herinneren. Dat zal het niet zo zeer aan het hoogstaande voetbal liggen, maar vooral aan de blessures en spierpijn de komende dagen en weken. Het schijnt dat Richard Peters nog steeds wacht op de thuiszorg om hem uit bed te halen. Volgens zichzelf was Israël "Man of the Match", maar daar waren de meningen over verdeeld.

Er is een mooi bedrag opgehaald voor het buitenlandse toernooi, waar we natuurlijk heel dankbaar voor zijn. Bedankt voor alle supporters die aanwezig waren en natuurlijk bedanken we alle Old Stars voor de inzet, aanwezigheid en gezelligheid.